Sunday, 17 November 2013

Diet Harian Wanita Hamil

Bersantai dengan keluarga mertua di rumah adik ipar di Kuala Kangsar. Sambil bersembang belek-belek surat khabar Metro Ahad. Sehelai demi sehelai di belek, sampai la ke segmen Sihat. Oh ada info pasal ibu hamil... boleh masukkan dalm blog ni. Meh nak share sikit yer.

" Menurut Perunding Nutrisi, Indra Balaratnam, cara terbaik untuk mendapatkan bekalan nutrisiyang diperlukan adalah dengan mengikuti panduan pengambilan diet harian berdasarkan piramid makanan Malaysia "

Ibu hamil memerlukan lebih tenaga, protin, kalsium, asid folik dan zat besi. 

Tenaga = ambil makanan yang mengandungi protien seperti daging, ayam, ikan, tofu, telur dan produk tenusu

Keperluan kalori harian 
================
Trimester Pertama - 2000 kalori sehidangan
Trimester kedua - 24000 kalori sehidangan
Trimester ketiga - 2650 kalori sehidangan

Sumber zat besi = kekacang, gandum dan sayuran hijau
kekurangan zat besi boleh mengakibatkan kelahiran pra-matang dan berat bayi yang terlalu rendah

Keperluan kalsium harian = 1,000 mg sehari
Sumber Kalsium = yogurt, ikan kecil, keju dan kekacang

Keperluan asid folik = 600 mikrogram sehari
Sumber asid folik = buah-buahan, kobis, sayuran warna hijau gelap, salada dan telur.
Asid folik penting dalam pembentukan saraf tunjang bayi.

Dalam tempoh kehamilan ini elakkan dari mengambil makanan berikut:-
1. alkohol
2. minuman berkafein
3. makanan mentah


Cara mudah untuk dapatkan keperluan sumber zat harian bagi ibu hamil

1. Zat Besi - Vita-Lea & B Complex
2. Asid Folik - Vita-Lea dan B-Complex
3. Kalsium - OsteMatrix


We Share, We Care
Suriati / Azraie 889338
0134331835

1 comment:

  1. Tips diet yang baik untuk ibu mengandung. Saya juga ada tambahan info untuk dikongsi bersama di http//tipsdiet.jomaffiliate.net

    ReplyDelete