Thursday, 27 November 2014

KOLESTEROL - Baik atau Jahat?

Assalamualaikum, salam sejahtera.

Hari ni nak bercerita pasal kolesterol.
Kolesterol ni baik ke jahat?

Kolesterol ada 2 jenis iaitu HDL dan LDL.
Kolesterol HDL ni adalah kolesterol baik yang bantu kita sihat,
Yang dikatakan kolesterol JAHAT tu adalah kolesterol LDL.

Kolesterol ini lah yang mengakibatkan punca-punca tekanan darah tinggi, strok, sakit jantung dan KEMATIAN.

Kolesterol tidak boleh larut dalam darah kecuali jika ia bergabung dengan protein khas yang dipanggil lipoprotein. Kolesterol yang dirembeskan oleh hati ke dalam darah boleh bergabung dengan lipoprotein ketumpatan amat rendah (VLDL) atau lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL).

Kolesterol LDL yang terhasil daripada metabolisme kolesterol VLDL dalam aliran darah, dikenali sebagai kolesterol ‘jahat’ manakala kolesterol HDL dikenali sebagai kolesterol baik.

Lipoprotein LDL menyebabkan kolesterol melekat pada dinding arteri, menyebabkan pembentukan bahan keras dan tebal yang dipanggil plak kolesterol. Lama-kelamaan, plak kolesterol menyebabkan dinding arteri menebal dan saluran arteri semakin sempit, satu proses yang dipanggil atherosclerosis.

Bila arteri koronari menyempit disebabkan atherosclerosis, ia tidak mampu membekalkan darah dan oksigen secukupnya kepada otot jantung. Kekurangan oksigen ke otot jantung menyebabkan dada sakit, juga ketulan darah dalam arteri yang menyebabkan saluran itu tersumbat dan membawa kepada kematian otot jantung (serangan jantung).



BAGAIMANA NAK CEGAH DAN RAWAT SEMULA SALUR DARAH?
=======================================================

1. OMEGA GUARD

Pengambilan Omega Guard secara konsisten dapat membantu anda 'cuci' plak-plak yang melekat pada salur darah dan mencuci kolesterol baru yang mungkin terlepas dari penapisan oleh Phytocol -ST




2. PHYTOCOL-ST

Supplemen keluaran Shaklee yang terbaru ini membantu menyekat endapan kolesterol yang diambil dari pemakanan seharian. Jadi, pengambilannya setiap hari mencegah pemendapan kolesterol.

Kombinasi 2 produk ini bantu anda SINGKIR dan CEGAH ENDAPAN kolesterol.



SID YANG SEDIA MEMBANTU

Suriati / Azraie 889338
013-4331835
FB : www.facebook.com.my/sidsuria


http://ms.wikipedia.org/wiki/Kolesterol

Wednesday, 5 November 2014

Istimewanya Omega Guard Shaklee

OmegaGuard Shaklee adalah minyak ikan terbaik di dunia. Kandungan nya 3 kali lebih tumpat dari minyak hati ikan. Jadi, mesti ada keistimewaan kepada pengamalnya kan?
Apa yang OmegaGuard boleh bantu anda?


1. Omega 3 mengimbangi perubahan dan kepekatan hormon PMS wanita
2. Melicinkan kulit dan kelihatan kemerah-merahan
3. Mencegah salur darah dari tersumbat
4. Omega 3 dapat mengelakkan strok
5. Mengekalkan tekanan normal darah
6. Membantu kurangkan masalah ketegangan urat leher
7. Mengurangkan sakit kepala
8. Merendahkan kolestrol
9. Omega 3 dapat mencegah pembekuan darah dalam badan
10. Kekalkan tahap kesihatan trigliserida dan kolestrol LDL
11. Mengawal masalah obesiti dan kegemukan
12. Mengurangkan risiko penyakit jantung
13. Sangat bagus untuk ibu hamil - membantu tumbesaran dan perkembangan otak janin
14. Meningkatkan perkembangangan memori janin dan kanak-kanak
15. Meningkatkan sistem imun tubuh dan sangat bagus untuk kesihatan kanak-kanak
16. Membantu sihatkan paru-paru
17. Omega 3 memperbaiki masalah alahan kulit seperti eczema, psoriasis, dll
18. Mengurangkan demam hay, bronkitis, penyakit lelah, hepatitis, SLE (lupus erythematosus)
19. Omega 3 membantu memperbaiki penyakit buah pinggang
20. Membantu menentang kanser paru-paru, payudara, kanser prostat dan kanser kolon.
21. Membantu meningkatkan kesihatan hati selepas pembedahan
22. Membantu pankreas pesakit kanser berfungsi dengan lebih baik
23. Memelihara fungsi-fungsi sendi
24. Mencegah penyakit gout




Ada lagi.... untuk kesihatan otak pula 


1. Mencegah insomnia (nyanyuk)
2. Mengurangkan tekanan emosi
3. Mengurangkan kemurungan dan kebimbangan
4. Membantu memperbaiki masalah autism dikalangan kanak-kanak
5. Membantu memperbaiki masalah kanak-kanak hyperactive
6. Mengurangkan masalah schizophrenia
7. Masalah lupa pada wanita yang telah melahirkan anak












SID yang sedia membantu
Azraie / suriati 889338
SMS /Wassup :- 0134331835 
FB page :- www.facebook.com/sidsuria 
COD : Batu Gajah, Ipoh, Kampar 

Tuesday, 4 November 2014

Omega 3 dan kehidupan manusia

Ramai yang tahu MINYAK IKAN kan... selalunya ibu bapa yang paling mengenali minyak ikan ni sebab selalu beri minyak ikan pada anak. Betul kan?
Tapi tahu tak bukan kanak-kanak sahaja yang perlukan minyak ikan ni.. semua golongan perlu...

Minyak ikan tu aper? Minyak yang goreng ikan tu ker? Siapa pernah makan nasi dengan minyak goreang ikan? Saya pernah tau.. masa zaman kanak-kanak dulu, minta mak letakkan minyak goreng ikan ni dalam nasi panas... tak de lauk lain pun tak pe, janji ada minyak goreng ikan... oppsss dah kelaut nih..

Minyak ikan yang nak dicerita disini adalah OMEGA 3.

Tahu tak asid lemak Omega 3 ini tidak boleh dihasilkan oleh tubuh manusia. Jadi dari mana nak dapatkan sumber Omega 3 ni? Dari makanan yang kita makan seharian tu la yer... tapi makanan yang mana ada asid lemak yang bagus ni? Omega 3 yang datangnya dari sumber tumbuhan tidak boleh ditukarkan kepada DHA dan EPA secara berkesan oleh tubuh badan.

Ok, meh kita cari apa sumber Omega 3... searh goooogleee.. tup.. tup..

Sumber Omega 3
=============

1. Ikan Salmon
2. Telur
3. Kacang 'walnut'
4. Ikan tuna
5. biji rami
6. Biji chia
7. Kacang soya
8. sayur bunga kubis
9. minyak canola
10. Bayam




Oh banyak jugak yer sumber makanan yang ada Omega 3. Agak-agak la kan, mahal tak sumber-sumber ni kalau kita ambil hari-hari? 

Ok, paling sedap IKAN SALMON.. sehiris ikan ni berapa yer harganya?  Kalau masak, Omega 3 tu akan susut tak? Kita tahu tak berapa Omega 3 yang kita dapat dari ikan ni?
Banyak sangat persoalan nya yer... Ishh.. susah-susah jer...

Gini lah senang cerita. Ambil jer Omega Guard Shaklee.. terang-terang dah bekal hampir 1000mg Omega 3 setiap hari ( 3 kapsul sehari yer ). 
Apa istimewa sangat OmegaGuard Shaklee ni yang duk sibuk-sibuk nak promote ni?







So, apa pilihan anda?






SID Yang Sedia Membantu
Azraie / Suriati 889338
013-4331835
FB page : www.facebook.com/sidsuria