Tuesday, 4 November 2014

Omega 3 dan kehidupan manusia

Ramai yang tahu MINYAK IKAN kan... selalunya ibu bapa yang paling mengenali minyak ikan ni sebab selalu beri minyak ikan pada anak. Betul kan?
Tapi tahu tak bukan kanak-kanak sahaja yang perlukan minyak ikan ni.. semua golongan perlu...

Minyak ikan tu aper? Minyak yang goreng ikan tu ker? Siapa pernah makan nasi dengan minyak goreang ikan? Saya pernah tau.. masa zaman kanak-kanak dulu, minta mak letakkan minyak goreng ikan ni dalam nasi panas... tak de lauk lain pun tak pe, janji ada minyak goreng ikan... oppsss dah kelaut nih..

Minyak ikan yang nak dicerita disini adalah OMEGA 3.

Tahu tak asid lemak Omega 3 ini tidak boleh dihasilkan oleh tubuh manusia. Jadi dari mana nak dapatkan sumber Omega 3 ni? Dari makanan yang kita makan seharian tu la yer... tapi makanan yang mana ada asid lemak yang bagus ni? Omega 3 yang datangnya dari sumber tumbuhan tidak boleh ditukarkan kepada DHA dan EPA secara berkesan oleh tubuh badan.

Ok, meh kita cari apa sumber Omega 3... searh goooogleee.. tup.. tup..

Sumber Omega 3
=============

1. Ikan Salmon
2. Telur
3. Kacang 'walnut'
4. Ikan tuna
5. biji rami
6. Biji chia
7. Kacang soya
8. sayur bunga kubis
9. minyak canola
10. Bayam




Oh banyak jugak yer sumber makanan yang ada Omega 3. Agak-agak la kan, mahal tak sumber-sumber ni kalau kita ambil hari-hari? 

Ok, paling sedap IKAN SALMON.. sehiris ikan ni berapa yer harganya?  Kalau masak, Omega 3 tu akan susut tak? Kita tahu tak berapa Omega 3 yang kita dapat dari ikan ni?
Banyak sangat persoalan nya yer... Ishh.. susah-susah jer...

Gini lah senang cerita. Ambil jer Omega Guard Shaklee.. terang-terang dah bekal hampir 1000mg Omega 3 setiap hari ( 3 kapsul sehari yer ). 
Apa istimewa sangat OmegaGuard Shaklee ni yang duk sibuk-sibuk nak promote ni?







So, apa pilihan anda?






SID Yang Sedia Membantu
Azraie / Suriati 889338
013-4331835
FB page : www.facebook.com/sidsuria



No comments:

Post a Comment