Saturday, 14 November 2015

7 Khasiat Jagung kepada Kita

Anda suka jagung?

Image result for jagung


Rebus? Bakar? Buat bubur? Cucur jagung?


Berikut ini 7 manfaat jagung bagi kesihatan tubuh anda :

  1. Meningkatkan Kesehatan Organ Pencernaan. Kandungan serat yang cukup tinggi dalam jagung dapat membantu proses pencernaan makanan lebih lancar. Oleh karena itulah, berbagai masalah atau gangguan pencernaan seperti susah buang air besar tidak akan menyiksa anda lagi.
  2. Memperkuat Tulang Pada Tubuh Anda. Jagung ternyata mengandung nutrisi seperti magnesium, besi, tembaga serta fosfor. Berbagai nutrisi itulah yang dapat menutrisi tulang agar lebih kuat dan tidak mudah rapuh.
  3. Menjadikan Kulit Lebih Awet Muda. Antioksidan yang melimpah dalam jagung dapat membantu menutrisi seluruh jaringan kulit di tubuh anda. Jadi, bagi siapapnn yang berniat tampil fresh dan terlihat lebih muda dari usia yang sebenarnya, jagung bisa menjadi salah satu kuncinya.
  4. Menangkal Gejala Kurang Darah Atau Anemia. Kepala pusing merupakan salah satu indikasi bahwa seseorang terkena anemia. Jagung memiliki kandungan vitamin B serta asam folat yang berfungsi mencegah anemia yang cukup efektif.
  5. Meningkatkan Kesehatan Organ Jantung Anda. Jagung menyimpan nutrisi seperti vitamin C, karotenoid serta bioflavonoid yang berperan dalam mengontrol kadar kolesterol didalam darah serta meningkatkan sirkulasi darah dalam tubuh anda.
  6. Menyehatkan Organ Penglihatan Anda. Jagung mengandung sumber beta karoten yang mana merupakan pembentuk vitamin A didalam tubuh anda. Jadi, konsumsilah jagung dengan batas yang normal untuk membantu  mencukupi nutrisi yang dibutuhkan oleh organ mata anda.
  7. Pencegah Diabetes Yang Cukup Efektif. Kandungan fitokimia yang terdapat dalam biji jagung akan mengatur  penyerapan serta pelepasan hormon insulin didalam tubuh anda. Inilah yang menobatkan jagung sebagai salah satu makananan yang bergizi tinggi untuk mencukupi kebutuhan nutrisi pada tubuh semua orang. 

Supplement apa yang ada JAGUNG?

SR VITA C  SHAKLEE

RM 92.50 - 180 tablet


Vitamin C Shaklee diekstrak dari jagung.
Disebabkan ia dibuat dari jagung, penghidap gastrik pun boleh amalkan SR Vita C ni. Jangan bimbang....


1 tablet = 500 mg
1 tablet = 7 biji oren vitamin C
1 botol = 180 tablet
1 botol = 6 bulan penggunaan. 







Tuesday, 20 October 2015

5 Supplement Yang Boleh Tingkatkan Metabolisme Badan







Apa itu metabolisme?

metabolisme berasal dari perkataan Greek yang bermaksud perubahan atau transformasi. Dari segi fungsi tubuh dan pemakanan, metabolisme adalah jumlah tenaga atau kalori yang dibakar oleh tubuh untuk mengekalkan fungsi-fungsi tubuh yang asas.
Tubuh kita sebenarnya membakar kalori dengan berterusan pada setiap ketika, bukan sahaja apabila kita bersenam, malah semasa tidur, menonton tv mahupun shopping. Sebagaimana sebuah kenderaan memerlukan minyak untuk menjana kuasa, metabolisme anda merupakan pengawal atau
pengurus ‘minyak’ untuk tubuh kita.

Korang  Tahu Tak?

Kadar metabolisme setiap individu BERBEZA. Ia bergantung kepada jumlah otot dan lemak yang ada pada tubuh seseorang itu. Individu yang mempunyai otot yang lebih banyak mempunyai kadar metabolisme yang lebih tinggi dari individu yang mempunyai lemak yang lebih tinggi.

Ini kerana tisu otot membakar atau menggunakan lebih banyak kalori untuk mengekalkan fungsinya berbanding dengan lemak

Sekiranya anda berhasrat untuk menurunkan berat badan, mempertingkatkan metabolisme akan membantu anda percepatkan hasrat tersebut. 

Nak tahu tips untuk tingkatkan Metabolisme?


10 Tip Cepatkan metabolisme Badan

  1. Minum Air Secukupnya. Anda mungkin biasa mendengar nasihat ini. Memang benar. Meminum 8 gelas air yang disyorkan oleh pakar pemakanan sebenarynya membantu tubuh anda untuk berfungsi pada tahap yang optimum.
  2. Jangan lupa suplemen kalsium. Kajian menunjukkan bahawa kekurangan kalsium di dalam tubuh mencetuskan hormon yang menyebabkan badan anda berpaut dengan lemak yang sebenarnya boleh dibakar. Anda juga boleh mendapatkan kalsium dari susu rendah lemak, keju, dadih, ikan salmon, taufu dan oatmil.
  3. Makan!Memakan snek dengan kerap dapat membantu. Sekiranya perut anda sudah mula memulas dan berbunyi, ia bermakna ia memerlukan ‘minyak’. Jika anda tidak makan, fungsi tubuh akan menurun dan anda mungkin akan memakan berlebihan pada waktu makan seterusnya. Pilihlah snek yang mempunyai kandungan fiber dan protin yang tinggi seperti buah-buahan, biskut berfiber tinggi atau dadih.
  4. Tidur yang cukup. Tidur sekurang-kurang 7 atau 8 jam setiap malam penting untuk mengekalkan metabolisme yang sihat. Kekurangan tidur boleh mengganggu kebolehan tubuh untuk membakar kalori. (Tidur yang lebih juga tidak baik dan mempunyai kesan yang sama!). Cuba kekalkan rutin tidur yang konsisten dan tidur dan bangun pada masa yang lebih kurang sama setiap hari.
  5. Jangan Stress. Stress meningkatkan jumlah kortisol di dalam tubuh. Kortisol merupakan hormon yang memberitahu tubuh untuk menyimpan lemak sebagai persediaan sekiranya di dalam situasi yang bertekanan tinggi. Melakukan senaman seperti yoga atau bermeditasi adalah contoh yang
    baik untuk membantu mengurangkan tekanan yang dihadapi.
  6. Sinar mentari baik untuk kesihatan dan metabolisme anda. Kajian menunjukkan bahawa menghabiskan masa yang lama di dalam persekitaran yang tertutup dan gelap mempunyai kesan fisiologi yang sama seperti apabila anda tidur atau menambahkan berat badan. Waktu terbaik untuk berada di luar adalah di antara jam 11 pagi dan 3 petang. Berehatlah sebentar dari tugas-tugas pejabat atau keluarlah dari rumah dan berjalan di luar. Selain daripada mendapatkan sedikit sinar matahari anda juga akan menaikkan kadar jantung anda dan dapat menghirup udara yang segar.
  7. Lakukan senaman menggunakan pemberat. Satu paun otot akan membakar 35 hingga 50 kalori manakala satu paun lemak membakar hanya 5 hingga 10 kalori.
  8. Lakukan senaman menggunakan pemberat (weight training). Satu paun otot akan membakar 35 hingga 50 kalori manakala satu paun lemak membakar hanya 5 hingga 10 kalori. Meningkatkan otot di dalam tubuh dapat menaikkan kadar metabolisme asas (basal metabolic rate atau BMR) anda sehingga 40%. Anda tidak perlulah menjadi pengangkat berat seperti atlet bina badan. Menggunakan pemberat yang rendah dan melakukan bilangan ulangan yang tinggi juga terbukti dapat membina otot dan membakar lemak. Interval training atau latihan berkala adalah cara yang baik untuk mendapatkan kesan senaman yang maksimum sekiranya anda sibuk dan sukar mencari masa yang panjang untuk bersenam.
  9. Tak pandai kira BMR atau keperluan kalori seharian anda? Dapatkan panduan teliti melalui ebook Panduan Kurangkan 5kg Dalam 5 Minggu.
  10. C untuk cergas. Suplemen Vitamin C juga penting. Vitamin C dan kalsium adalah rakan yang baik dalam meningkatkan metabolisme. Kalsium dapat mempercepatkan metabolisme manakala vitamin C membantu tubuh dalam penyerapan mineral tersebut.
  11. Pedas! Sekiranya anda suka memakan makanan yang pedas dan bercili, ini berita baik untuk anda. Kandungan capsaicin di dalam cili mampu membakar kalori sehingga 30 minit selepas anda memakannya.
  12. Minum Teh Hijau atau Teh Oolong.Gantikan cawan kopi atau teh tarik yang kedua itu dengan teh hijau atau teh oolong. Teh hijau
    dan teh oolong mengandungi polifenol yang dapat meningkatkan kadar metabolisme. Anda perlu meminum 4 atau 5 cawan sehari untuk melihat kesannya.


{Sumber : http://kevinzahri.com/health-fitness/10-kaedah-tingkatkan-metabolisme-badan/}


=======================================================================

Produk Shaklee boleh bantu anda tingkatkan METABOLISME

1. SR Vita C

2. ESP
3. Ostematrix
4. Cinch Tea
5. Cinch Shake



======================================================================


SID Suria / Azraie 889338
Wassup : 013-5260075
FB. Su.s.sally





Tuesday, 29 September 2015

Resepi Brownies Chewy Fudgy - ini Versi Derhaka

Assalamualaikum selamat sejahtera kawan-kawan..

Semalam (28 Sept ) besday saya kan.. .dek disebabkan kek yg ditempah tidak diperolehi, maka nya rerajin kan diri ler buat brownies... asyik duk tepek ajer resepinya, so try la.. tapi VERSI DERHAKA terlampau...

Sebab apa derhaka? resepi guna dark coklat tapi ku tersalah beli... pi beli white pulak... lantak ler..
So hari ni saya share sikit yer resepinya..




Bahan A
125 gm butter suhu bilik
230 gm gula perang
3 biji telur A


Bahan B
200 gm choc bar ( beryl- tp gara2 salah beli guna je la white coklat)

Bahan C
140 gm tepung gandum
40 gm serbuk koko
1 sdteh baking powder
( ayak semua ni)

Hiasan
Badam cincang - bakar sket bg rangup

Cara-cara
========

1. Guna periuk. Masukkan bahan A KECUALI telur ke dlm periuk. Panaskan api sederhana sampai butter cair dan gula agak likat. Kacau kerap supaya gula tak jd karemel.
2. Tutup api dan biarkan 2-3 minit. Kacau telur dan masukkan dlm adunan gula tadi. Kacau sampai sebati. Kemudian masukkan coklat bar yg diracik halus utk mudah cair.
3. Masukkan bahan C dan kacau sekata.
Prepare loyang... letakkan kertas minyak utk senang nk keluarkan brownies nnt.
Saya guna loyang 11×11..
4. Masukkan adunan tadi.. pastu tabur badam. Nak letak coklat cip pun boleh juga.
5. Bakar pada suhu 180 darjah.. kira2 25 minit... tp korang jenguk2 la sama tau.. takut hangus... agak2 yer.
6. Dah masak, potong masa brownies agak panas.. sebab senang..
Hidangkan comey2 yer..


Korang try la... memang sedap rupenye.. patut la sorang kawan ni hari-hari buat brownies chewy ni.


=====================================================================

TAHUKAH ANDA?

Alfafa Complex Shaklee bantu tubuh anda mengawal gula dalam darah.




SID Suria /Azraie 889338
Wassup 0135260075

Monday, 28 September 2015

Kenali Ia - Alfalfa Complex

Alfalfa Complex Shaklee

Sumber Zat Makanan Semulajadi & Klorofil


Alfalfa merupakan pusat pengumpulan segala nutrien. Akar tunjangnya yang mengunjur sedalam enam meter ke bawah mampu menyerap pelbagai zat dan mineral daripada mendapan di dalam tanah, sementeara daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosintesis semulajadi. Alfalfa mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi

Alfalfa Complex merupakan satu Formulasi Shaklee Signature yang pada asalnya dibangunkan oleh Dr. Shaklee pada tahun 1950s.
• Sumber semulajadi alfalfa.
• Pil juga boleh dihancurkan dan dicampur ke dalam air sebagai minuman herba semulajadi.

Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang menghidap Lupus Eritematosus Sistemik (SLE) perlu meminta khidmat rundingan pakar sebelum mengambil produk ini.

 






Manfaat Alfalfa :-

1. mencuci darah, hati dan usus.
2. melawan alahan - memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air. Elok untuk seseorang yang menghadapi resdung
3. menyingkirkan lemak dan kolesterol
4. Melawan tumor- memakan 30-50 tablet untuk mengalkalikan badan, dengan itu memperbaiki sel-sel kanser dan membuang tumor.
5. mencegah / merawat atritis.

Selain itu ia sangat elok untuk kesihatan dalaman wanita.


1. Merawat masalah keputihan pada wanita (untuk wanita).
2. Membesar dan menegangkan payudara (untuk wanita).
3. Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri (untuk wanita).
4, Memulihkan urat selepas bersalin (untuk wanita).


Wow betapa hebatnya alfalfa ni... saya pun sudah merasai nya.. isteri-isteri diluar sana.. bila lagi? Suami pasti tersenyum.



Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos,merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.



=========================================================
SID Suria / Azraiae 889338
Wassup 0135260075 

 

Selamat Hari Lahir....

Assalamualaikum selamat sejahtera kawan-kawan..

Alhamdulillah... Allah masih kurniakan umur yang panjang hari ini.
28 September... hari lahir saya... yang ke berapa? dah 30++ dah...

Ingat nak celebrate dengan anak-anak makan kek... tapi takde rezeki...
Akak tu lupe nak buat... tak pe lah...

Encik Suami dah wish kt fesbuk tengah malam tadi... terima kasih banyak2 sayang...
Si Kakak confirm tuntut kek punya... hihi...

Apa pun jua... doakan saya dan keluarga didalam rahmat dan lindungan Allah...

Sayang kalian Semua...


Friday, 18 September 2015

Dengan Air pun Boleh Cantik? (Edisi Korang Tahu Tak #kttshaklee)




Ramai daripada anda mengetahui beberapa fakta kesihatan asas mengenai air minuman, tetapi di sini adalah lebih daripada itu bahawa anda perlu belajar.




 Faedah Kesihatan Mengamalkan Minum Air

            1. menyingkirkan semua toksin keluar.
Ia mengeluarkan toksin semua sisa dan toksin melalui peluh dan air kecil yang kemudiannya mengurangkan risiko menghalang batu karang dan jangkitan saluran kencing.


            2. Melegakan sakit kepala dan pening.
Hentikan sampai untuk pil, anda benar-benar perlu. Seperti yang telah dinyatakan dalam artikel-artikel kami sebelum ini, H20 adalah ubat yang terbaik. Kebanyakan sakit kepala adalah hasil dehidrasi. Oleh itu, minum lebih banyak air untuk mengurangkan sakit kepala dan pening.

            3. Melawan jangkitan.
Tahukah anda air minuman sebelum tidur membersihkan saluran udara anda? Ini sebagai balasan membantu mengurangkan kemungkinan jangkitan yang boleh mencetuskan alahan dan selesema. Kami memberitahu anda, penghidratan adalah kunci kepada segala-galanya.

            4. Membantu penghadaman yang lebih baik.
Seperti yang kita semua tahu, Ia bertindak sebagai pelincir dalam pencernaan dan banyak proses lain yang berlaku dalam badan kita. Sebagai contoh, air liur (air) membantu dalam pemecahan makanan apabila anda mengunyah, dan kemudian memastikan bahawa makanan anda slaid ke bawah dengan mudah dalam esofagus.

            5. Mengawal suhu badan.
Ia juga membantu dalam menyejukkan badan anda ke bawah. Haba yang dikeluarkan daripada tubuh anda melalui peluh dan penyejatan.

            6. Membantu jantung anda.
Apabila badan anda mendapat dehidrasi, darah anda menjadi menebal dengan itu memaksa jantung bekerja lebih keras supaya darah itu juga diedarkan. Keadaan ini boleh meningkatkan tekanan darah dan meningkatkan risiko serangan jantung.

            7. Bekalan tenaga.
Adakah anda tahu bahawa kemalasan adalah tanda bahawa badan anda kekurangan air? Seragam otot dan kemalasan boleh diperbaiki dengan meminum lebih banyak air.

            8. Menggalakkan penurunan berat badan.
Air untuk menurunkan berat badan minum juga dikenali sebagai pelan diet air. Ia menyimpan perut anda penuh, sekali gus mengurangkan pengambilan makanan anda. Ia juga mengurangkan kelaparan, meningkatkan kadar metabolisme anda dan membuat anda berasa bertenaga.



Tahukah anda, air juga berperanan dalam kecantikan.
 
 
 
 

Faedah Air Kepada Kecantikan
 
            1. Meningkatkan warna kulit.
Penghidratan adalah kunci kepada kulit yang cantik dan bermaya. Ini akan membantu 
menghilangkan apa-apa nada yang tidak sekata dan tompok kering pada kulit anda, menjadikan ia lembut dan sihat.
 
            2. Mengurangkan kedutan.
Apabila kulit anda dengan baik terhidrat, ia menjadi elastik. Ini akan menghalang dan 
meningkatkan pembentukan kedutan pada kulit anda.
 
            3. Mata yang terang.
Mata anda menjadi lebih putih dan lebih jelas. Ini adalah cara yang paling murah untuk 
membuat mata anda bersinar secara semula jadi.
 
            4. Menghindari lingkaran hitam.
Dalam kebanyakan kes, lingkaran hitam dicetuskan oleh kekurangan kandungan H2O dalam badan. 
Oleh itu minum lebih banyak air untuk menghilangkan dari kalangan uzur.
 
            5. rambut disuburkan.
Notis rambut anda pupus sejak kebelakangan ini? Maka anda mungkin perlu meningkatkan 
pengambilan air setiap hari anda. Kajian menunjukkan bahawa penghidratan sama dengan akar rambut 
yang sihat, dan rambut silkier.
 
            6. bibir lembut dan merah jambu.
Bibir kering dan pecah-pecah pasti tanda-tanda penyahhidratan. Bibir anda berkemungkinan 
menjadi lebih gelap apabila ia tidak mempunyai kelembapan. Oleh itu, ia adalah penting bahawa anda 
menyediakan badan anda dengan jumlah yang mencukupi air untuk menyimpan bibir anda lembut 
dan merah jambu.


Sumber : Google.com
===================================================

SID Suria / Azraie 889338
Wassup 0135260075