Thursday, 27 August 2015

7 Sebab Ibu Berpantang Patut Pilih Set Berpantang Shaklee

Selepas bersalin, ibu-ibu perlukan penjagaan rami untuk pulihkan semula tubuh badan. Selalunya ibu berpantang akan memilih SET BERPANTANG yang akan diambil utnuk kembali cergas.
Mari saya bantu anda... KENAPA PERLU PILIH SET BERPANTANG SHAKLEE

Set Berpantang Shaklee terdiri daripada :-



1. Vitalea 
2. SR Vita C
3. OsteMatrix
4. B-Complex
5. Zinc Complex
6. ESP

7 Sebab UTAMA

1. Ibu berpantang memerlukan 2000 - 2500 kalori setiap hari. Namun begitu, pemakanan ketika berpantang amatlah terhad nutrisinya. Jadinya, pengambilan nutrisi tambahan amat perlu
( Vitalea Shaklee adalah multivitamin yang bekalkan nutrisi yang lengkap )

2. Tahap Zink dalam tubuh badan yang rendah boleh mengakibatkan risiko MEROYAN.
( Zink Complex Shaklee )

3. Semasa proses kelahiran, banyak darah yang telah keluar. Disebabkan itu, sel darah baru harus diganti semula. Oleh itu, Zat Besi dan Vitamin B amat penting untuk pembentukan sel darah.
( B Complex, Vitalea Shaklee dan SR Vita C )

4. Semasa proses kelahiran, zat Kalsium dan Magnesium banyak digunakan dalam proses pengecutan rahim. Ini bertujuan untuk mengeluarkan bayi untuk kelahiran. Disebabkan itu, jumlah zat ini akan berkurangan dari dalam tubuh. Sekiranya zat ini semakin berkurangan, pendarahan lebih banyak boleh terjadi.
( Ostematrix Shaklee mengandungi kalsium dan Magnesium )

5. Protein amat penting untuk ibu berpantang. Protein ini akan disalurkan kepada bayi anda melalui susu ibu. Khasiat portein turut diterima oleh bayi untuk membesar.
( ESP Shaklee merupakan protein terbaik yang dihasilkan dari soya NON GMO )

6. Ibu bersalin berkemungkinan akan mengalami luka sama ada kecil atau besar. Dalam tempoh ini penyembuhan luka yang baik amat perlu. ( Vitamin C dan Zink Complex bantu cepatkan penyembuhan luka)

7. Ibu yang sedang berpantang mudah menghadapi demam. Oleh itu, kekuatan imunisasi sangat penting. Pengambilan Vitamin C dan Zink amat penting untuk meningkatkan sistem imun badan.
( SR Vita C merupakan sumebr Vitamin C organik terbaik )


Sebab-sebab lain.

1. Supplement Shaklee boleh diamalkan walaupun bayi mengalami JAUNDIS ( kuning )
2. Masalah sembelit dapat dikurangkan ( Ostematrix sangat membantu )
3. Wajah nampak kemerahan dan berseri


Jadi... apa pendapat anda? PILIHAN DITANGAN ANDA.

=========================================================================




SID Suriati / Azraie 889338
Wassup : 0135260075
FB : su.s.sally



Monday, 24 August 2015

Pengalaman ku Berpantang Dengan Shaklee

Assalamualaikum dan selamat sejahtera rakan-rakan..

BERPANTANG... ini adalah masa yang amat penting bagi ibu-ibu lepas bersalin. KENAPA?
Pemulihan selepas bersalin amat penting kerana ketika proses melahirkan, banyak tenaga dan sel-sel darah kita telah hilang kan...

Waktu inilah ibu-ibu memerlukan penjagaan rapi untuk pulih semula.

APA SET BERPANTANG PILIHAN ANDA?

Saya nak share pengalaman saya, beza berpantang anak sulung dan anak kedua.

Ketika anak sulung, masa tu tak bekerja, suami pun just kerja kontrak kilang... nak belanja mahal untuk berpantang memang tak terpikir pun.. so just ambik jamu bidan kampung.

Anak pertama kena jaundis agak tinggi, warded hospital 1 minggu... masa tu tak reti apa sangat kan.. puting breast pecah.. huhu peritnya nak menyusukan anak. Nurse cakap, baby kena kerap menyusu untuk cepat turunkan bacaan kuning tu.. tapi susu badan memang takde.. puas picit-picit tadah dalam sudu.. memang dapat sesudu pun tak sampai.. ya Allah... menangis ajer la...

Masa di Hospital tu pun, sakit perut nak membuang, toilet nun jauh ke hujung... berteleku dalam toilet hampir 1 jam... susahnya nak membuang... jenuh meneran.. huhuii.. anak dah melalak kat katil.. nak tak nak... simpan niat nak duk lama lagi dlm tandas.


Ketika berpantang anak nombor 2, saya mula mengenali Shaklee.. apa yang saya ambil?
Vitalea, B-Complex, Ostematrix, Vitamin C, Zink.. semua set ini saya continue dari set hamil dulu, kecuali Zink tu share-share dengan suami.
Selain tu, ada juga minum air jampi bertungku.. ini mak mertua ambil dari seorang makcik, kiranya macam bidan kampung la jugak.



APA BEZANYA?
Masa anak kedua lahir, kurang sangat rasa pening atau loya.. sebab lepas jer besalin (dah masuk wad la kan..) saya ambil B-complex dan Ostematrix...
Bersalin kul 2.30 petang, dalam kul 4 lebih masuk wad... kul 6 petang mandi.. berjalan ke bilik air takde terasa pening-pening.. nurse pun tanya gak, takde rasa nak rebah ker? Alhamdulillah...


Esoknya balik rumah... terus memerut ( buang air besar ).. mula-mula takut gak la kan... terkepit2 je... hehe.. rupanya tak payah nak teran sesangat.. lancar je keluar... tak sampai 1/2 jam pun.. alhamdulillah..

Anak nom 2 ni ada juga jaundis tapi tak tinggi pun... cuma check 2-3 hari jer... cepat turunnya.. .apa taknya menyusu sakan... air susu memang banyak.. alhamdulillah... lagipun produk Shaklee saya ambil ni boleh diamalkan walaupun anak ada jaundis..

Kalau korang nak tahu, saya ni jenis tak duk diam... lepas 2 hari keluar wad, huiii terus balik umah mertua di Gerik. Berpantang kat sana dalam 10 hari sebab nak mengurut..
Lepastu, terjah balik Pahang.. kih kih... sebab nak buat kenduri cukur jambul... duk dalam 5 hari je rumah mak.. balik pulak ke Batu Gajah... tak sempat seminggu duk rumah, balik Gerik pula... 3- 4 hari lepas tu balik ke rumah balik sebab si kakak dah start sekolah... haahha.. mak mertua dah geleng kepala..

BENTAN? itu yang paling mak mertua risau... dah gaya berpantang atas jalan raya jer..
Saya takde rasa letih pun sepanjang berpantang kali ni... Muka pun tak de pucat-pucat. .sampaikan mana-mana jiran yang datang tengok macam orang tak berpantang.. cergas semacam..

Sampai sekarang saya masih amalkan set Shaklee ni.. yang penting anak saya puas menyusu... inshaAllah, akan teruskan penyusuan ibu sehingga 2 tahun..

=======================================================================



SID Suria / Azraie 889338
FB : su.s.sally
Wassup : 0135260075


Desclaimer : Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

Thursday, 20 August 2015

6 Sebab kenapa VITAMIN C SHAKLEE yang harus dipilih…



Vitamin C. banyak kan vitamin C dijual dipasaran…

Ada yang 500mg, ada yang 1000 mg, ada yang organic, ada yang cucuk-cucuk dan ada yang boleh kunyah. Anda sebagai pengguna kena bijak buat pilihan.



 6 Sebab kenapa VITAMIN C SHAKLEE yang harus dipilih…


  1. Vitamin C Shaklee diekstrak dari jagung. Makanya ia tidak mengakibatkan kerengsaan pada perut dan boleh diambil oleh pesakit gastric 
     
  2. Vitamin C Shaklee ( SR Vita C ) di patern kan untuk melaksanakan pelepasan berkala 100mg setiap jam. Oleh itu badan dapat menerima Vitamin C secara berterusan selama 5 jam
     
  3. 1 botol SR Vita C ada 180 tablet. Untuk 6 bulan.
     
  4. Kandungan Vitamin C dalam 1 Tablet SR Vita C bersamaan dengan  kandungan vitamin C dalam 7 biji oren. Larat ke anda nak makan 7 biji oren sehari?
     
  5.  SR Vita C mengandungi BIOFLAVONOIDS yang mana ia menjaga fungsi vitamin C. BIOFLAVONOIDS memiliki peranan penting dalam menjaga keanjalan kapilari darah.
     
  6. Vitamin C Shaklee tidak mengandungi perasa dan pewarna tiruan









OH TUA KAH AKU?... Uban diusia muda.

Assalamualaikum selamat sejahtera rakan-rakan sekalian..
Hari ni saya nak share sikit ilmu dan hasil meng GOOGLE pasal UBAN... disebabkan diri ini pun dah ada tumbuh uban... huhu.. TUA KAH AKU???

Uban... ape tu? Ala rambut hitam yang sudah bertukar warna putih tu... uiiii.. ini bukan color punya, original la...



Ketika usia semakin bertambah, kemampuan tubuh untuk mensintesis jumlah pigmen melanin (berperanan dalam memberikan warna hitam pada rambut) semakin menurun. Hasilnya, rambut anda akan berwarna keperangan atau pemutihan rambut.

Selain itu faktor-faktor berikut menjadi penyebab hadirnya uban di atas kepala anda.

15 Penyebab Rambut Beruban di Usia Muda

1. Penyakit tiroid
Salah satu penyebab munculnya uban di rambut yaitu penyakit tiroid. Tiroid yang kurang atau terlalu aktif dapat mempengaruhi produksi melanin di rambut dan menghasilkan uban prematur. Jadi, pastikan untuk memeriksa kadar tiroid anda jika tiba-tiba muncul uban.

2. Kekurangan vitamin B12
Defisiensi B12 berhubungan erat dengan munculnya uban rambut prematur. Vitamin B12, zink dan tembaga berperanan memberi makan untuk rambut. Oleh karenanya, selalu sertakan makanan yang kaya vitamin B12 dalam diet anda.

3. Genetik
Alasan lain tumbuhnya uban prematur pada rambut yaitu karena genetik. Jika orang tua anda pernah mengalami kelainan ini, kemungkinan besar akan diturunkan kepada anda.

4. Vitamin C dan E
Jika tubuh mengalami kekurangan vitamin C dan E, maka rambut anda akan berubah menjadi abu-abu. Kekurangan dua vitamin tersebut mereka dapat mengurangi jumlah sel-sel yang betugas menghasilkan melanin sehingga menyebabkan rambut beruban.

5. Merokok
Merokok juga merupakan salah satu faktor penyebab utama munculnya uban di usia dini. Merokok menghasilkan radikal bebas dalam tubuh perokok. Radikal bebas tersebut nantinya akan menurunkan tingkat melanin.

6. Makanan cepat saji
Selain merokok, gaya hidup lain yang tidak menyehatkan adalah sering mengkonsumsi junk food. Junk food atau makanan olahan dapat mempercepat penuaan rambut dengan mengurangi produksi melanin. Orang-orang yang sangat kecanduan junk food cenderung memiliki rambut beruban di usia muda.

7. Stres
Stres memang terbukti berdampak buruk bagi kesehatan, salah satunya adalah rambut rontok dan rambut beruban prematur. Segala bentuk guncangan batin, seperti syok, sedih dan gelisah dapat mengurangi jumlah sel-sel melanin.

8. Diet yang salah
Penyebab lain munculnya uban yaitu penerapan diet yang tidak seimbang. Ketika tubuh anda tidak mendapatkan suplai vitamin dan mineral yang tepat, maka fungsi tubuh anda tidak berjalan dengan baik. Hal ini dapat menyebabkan banyak masalah kesehatan, termasuk rambut beruban.

9. Penggunaan hair dryer dan catok rambut secara berlebihan
Jika anda terlalu sering menggunakan hair dryer atau catok rambut, hal ini dapat membuat batang rambut anda menjadi lemah. Panas yang dihasilkan oleh alat tersebut dapat mempengaruhi produksi melanin di rambut dan menyebabkan beruban prematur.

10. Kondisi kulit kepala yang kotor
Kondisi kulit kepala yang kurang bersih ternyata dapat menjadi penyebab lain munculnya uban. Oleh sebab itu, rawatlah rambut anda secara teratur.

11. Pewarnaan rambut
Sering menggunakan pewarna rambut bisa merusak rambut. Bahan kimia yang hadir di dalamnya dapat merusak sel-sel melanin.

12. Mencuci rambut dengan air sadah
Mineral dan oksidan hadir dalam air sadah menyebabkan rambut rontok; kering, kusam, tipis dan keriting. Kebiasaan ini juga dapat menyebabkan rambut beruban.

13. Ketidakseimbangan hormon
Perubahan hormon sangat berperan untuk menentukan kondisi kulit dan rambut. Setiap perubahan hormonal yang signifikan dalam tubuh seperti kehamilan atau penyakit tiroid dapat menyebabkan tumbuhnya uban prematur.

14. Menopause dini
Wanita yang mengalami menopause dini beresiko beruban prematur dan mungkin memerlukan penanganan medis.

15. Kekurangan asam folat
Asam folat sangat penting bagi tubuh manusia. Kekurangan vitamin ini tidak hanya memperlambat pertumbuhan rambut anda, namun juga bisa menyebabkan rambut anda berubah warna menjadi abu-abu.

( kredit : www.magwuzz.com/2015/01/penyebab-rambut-muncul-uban-di-usia-muda.html )








Bagaimana kita nak cegah?

6 cara atasi masalah rambut beruban di usia muda

1. Mencegah stres

Tekanan yang sering dialami remaja pada zaman moden kini adalah salah satu penyebab munculnya uban kerana tekanan daripada pelajaran di sekolah atau di kolej. Dibebani dengan masalah-masalah tidak dapat menyiapkan bebanan tugasan kolej. Stres adalah faktor penyebab timbulnya penuaan pada rambut. Remaja perlulah lebih santai dalam mengatasi dengan itu dapat mencegah uban daripada terus timbul sebelum waktunya.


2. Menjaga kebersihan kulit kepala

Menggunakan syampu yang sesuai untuk rambut agar kulit kepala dan rambut lebih sihat. Penggunaan syampu anti penuaan dan limau purut mampu mengatasi masalah rambut beruban.


3. Corak pemakanan yang sihat

Malnutrisi adalah salah satu penyebab timbulnya uban atau penuaan pada rambut. Diet secara berlebihan mengakibatkan kurangnya kandungan gizi yang diperlukan dalam badan dan ini menyebabkan tumbuhnya uban pada rambut. Cuba aturkan pola pemakanan yang baik dan seimbang supaya dapat mencegah masalah rambut beruban ini dengan cepat.


4. Keperluan zat besi

Tubuh badan manusia memerlukan zat besi yang tinggi dan apabila kurangnya zat besi akan munculnya uban pada rambut. Zat besi membantu memberikan zat warna pada rambut lalu rambut akan tumbuh dengan subur dan kehitaman. Makanan yang seperti sayur bayam dan buah lemon membantu anda mendapatkan kandungan zat besi yang tinggi dalam badan.


5. Rawatan yang teratur

Tidak perlu ke salun kecantikan rambut untuk mendapatkan rawatan ini kerana dengan rawatan sendiri juga mampu mencegah rambut daripada penuaan. Usap campuran labu dan minyak kelapa pada rambut sekurang-kurangnya lebih satu jam pada rambut kemudian bilas. Lakukan secara teratur agar dapat mencegah terjadinya tumbuh uban pada rambut anda.


6. Rahsia penggunaan daun kari pada rambut

Orang India menggunakan daun kari untuk menjaga keindahan rambut mereka. Sebab itu bila kita lihat rambut masyarakat India tumbuh dengan sihat dan hitam bersinar. Gosokkan rambut dengan beberapa helaian daun kari dan campurkan sedikit dengan air suam lalu sapukan daun itu ke rambut anda akan dapat hasilnya yang memuaskan. Selamat mencuba!




Dari hasil carian di Google, rata-rata menyatakan kekurangan B12 punca tumbuhnya UBAN.

Vitamin B diperlukan oleh rambut untuk rambut kekal gitam dan cantik. 
Sumber Vitamin B yang mana harus anda ambil?

Saya syorkan B-Complex Shaklee.. ia mnegandungi vitamin B LENGKAP yang diperlukan oleh tubuh kita. 




TAHUKAH ANDA?

Biotin merupakan salah satu komponen Vitamin B. Biotin ini sangat mahal, oleh sebab itu sesetengah pengeluar Supplement Vitamin B mengurangkan jumlah Biotin dalam supplement mereka. 
Namun begitu Shaklee memberikan 100% Biotin dalam setiap kapsul B-Complex nya iaitu 150mcg.

Anda tidak alami kerugian bila memilih B-Complex Shaklee sebagai supplement anda.



====================================================================

SID Suria / Azraie 889338
Wassup 0135260075
FB : www.facebook.com/su.s.sally








Monday, 17 August 2015

Bengkak Susu - Sakitnya...

Siapa pernah alami bengkak susu? Bagaimana rasanya?

Bengkak susu ni selalunya terjadi pada minggu pertama selepas bersalin. Masa ni payudara gigih hasilkan susu dan pada masa yang sama pengaliran darah ke payudara juga banyak.

Apabila bayi kurang menyusu, susu terkumpul dan mengakibatkan bengkak. Tapi, perkara ini bukan lah kekal lama.. apabila bayi menyusu, bengkak akan surut.

Bagaimana nak merawat bengkak susu?

Pertama, ingatlah bahawa payudara bengkak adalah tanda yang positif, iaitu anda sedang menghasilkan susu untuk menyusui bayi anda, dan tidak lama lagi, dengan bantuannya, anda akan menghasilkan jumlah yang sesuai. Sehingga itu:

  • Pakailah coli menyusu yang memberi sokongan, termasuk pada waktu malam. Pastikan ia benar-benar padan dan tidak terlalu ketat.
  • Susukan bayi anda dengan kerap, iaitu setiap dua atau tiga jam, walaupun anda terpaksa mengejutkan bayi anda daripada tidur. Pastikan bayi anda menyusu daripada kedua-dua belah payudara pada setiap penyusuan. Cuma pastikan sebelah yang pertama tadi telah dihisap sepenuhnya sebelum memberikan yang sebelah lagi. Pada sesi penyusuan yang berikutnya, mulakan dengan sebelah payudara yang terakhir dihisap.
  • Mungkin sukar untuk bayi anda melekap pada payudara anda apabila areola, iaitu kawasan kulit gelap disekeliling puting, sangat keras. Untuk memastikan bayi anda melekap dengan betul, perah dengan tangan atau pam susu keluar sehingga areola menjadi lembut. Satu cara untuk memudahkan pengeluaran susu ialah dengan meletakkan tuala panas di dada, ataupun mandi dengan air suam sebelum memerah. Air suam mandian itu sendiri mungkin boleh menyebabkan susu keluar dengan sendirinya dan dapat melembutkan areola. Ini mungkin akan memakan masa. Sabarlah, dan teruskan mencuba!
  • Jika buah dada adalah terlalu penuh dengan susu, menggunakan pam sekali-sekala untuk mengeluarkan susu berlebihan adalah elok dan tidak akan memburukkan keadaan. Penghasilan susu yang berlebihan hanya akan berlaku jika si ibu mengepam lebih daripada keperluan bayinya sedangkan bayi itu sudah menyusu dengan baik.
  • Semasa bayi sedang menyusu, urut payudara yang sedang dihisapnya perlahan-lahan. Ini dapat membantu pengaliran susu dengan lebih lancar dan turut melegakan sedikit ketegangan dan ketidakselesaan pada payudara.
  • Sesetengah wanita mendapati, meletakkan daun kubis segar pada payudara boleh membantu melegakan kesakitan, walaupun tiada bukti untuk menyokongnya. Daun kubis itu mungkin ada kesan penyejukkan tetapi ia tidak dapat mengubati penyebab sebenar payudara bengkak iaitu susu tidak dikeluarkan daripada payudara dengan efisien.
  • Jika anda tidak dapat menahan sakit, anda boleh ambil ubat tahan sakit seperti parasetamol.
  • Pandang ke hadapan. Anda akan melepasi fasa ini dengan cepat dan tidak lama lagi dapat menikmati hubungan penyusuan dengan bayi anda yang sedang membesar.
TAHUKAH ANDA, LECITHIN DAN OMEGA GUARD SHAKLEE boleh bantu redakan masalah BENGKAK SUSU?

Seperti yang kita tahu, Lecithin adalah pengemulsi lemak. Makanya, lemak susu ibu itu diuraikan kepada molekul lebih kecil untuk memudahkan pengalirannya.

Pengambilan 2 kapsul, 3-4 kali sehari boleh bantu ibu-ibu meredakan masalah ini.


OMEGA GUARD PULA?
Omega Guard membantu mengurangkan radang bengkak. Melancarkan perjalanan darah dipayudara. Lagipun ia mengandungi DHA yang baik untuk otak bayi. 
 
Bengkak susu
Ibu-ibu sekalian... pengalaman menyusu bayi paling seronok kan? Seeloknya, susui lah bayi anda sehingga usianya 2 tahun. inshaAllah, imunisasi dari susu ibu dapat bantu menjaga kesihatan anak anda.

===============================
SID Suria / Azraie 889338
0135260075

Friday, 14 August 2015

Lama nya tak update...

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua rakan-rakan..

HUIII... kesiannya blog saya.. dah bersarang,, hik hik...

Alhamdulillah... Hari ni hari Jumaat 14 Ogos 2015 ...
Bila tengok kalender tarikh 14hb, mesti semua SID Shaklee ber 'HARI RAYA'..

RAYA? yep... BONUS DAY!!!! Alhamdulillah..
Memandangkan bulan Jun ke Ogos adalah HARI GAJI LAMBAT bagi penjawat awam (bukan gaji lambat tapi gaji bayor awai, pastu raya pulak, pastu belanja dulu... hahaha) , maka nya BONUS itu menjadi satu NAFAS untuk perbelanjaan rumah.

Sekurang-kurangnya dapat juga beli barang dapur, dapat juga isi minyak kereta, dapat juga la tampung susu lampin anak kecil. Syukur nikmatnya kan....

ANDA????

Tepuk dada tanya hati...