Tuesday, 29 September 2015

Resepi Brownies Chewy Fudgy - ini Versi Derhaka

Assalamualaikum selamat sejahtera kawan-kawan..

Semalam (28 Sept ) besday saya kan.. .dek disebabkan kek yg ditempah tidak diperolehi, maka nya rerajin kan diri ler buat brownies... asyik duk tepek ajer resepinya, so try la.. tapi VERSI DERHAKA terlampau...

Sebab apa derhaka? resepi guna dark coklat tapi ku tersalah beli... pi beli white pulak... lantak ler..
So hari ni saya share sikit yer resepinya..




Bahan A
125 gm butter suhu bilik
230 gm gula perang
3 biji telur A


Bahan B
200 gm choc bar ( beryl- tp gara2 salah beli guna je la white coklat)

Bahan C
140 gm tepung gandum
40 gm serbuk koko
1 sdteh baking powder
( ayak semua ni)

Hiasan
Badam cincang - bakar sket bg rangup

Cara-cara
========

1. Guna periuk. Masukkan bahan A KECUALI telur ke dlm periuk. Panaskan api sederhana sampai butter cair dan gula agak likat. Kacau kerap supaya gula tak jd karemel.
2. Tutup api dan biarkan 2-3 minit. Kacau telur dan masukkan dlm adunan gula tadi. Kacau sampai sebati. Kemudian masukkan coklat bar yg diracik halus utk mudah cair.
3. Masukkan bahan C dan kacau sekata.
Prepare loyang... letakkan kertas minyak utk senang nk keluarkan brownies nnt.
Saya guna loyang 11×11..
4. Masukkan adunan tadi.. pastu tabur badam. Nak letak coklat cip pun boleh juga.
5. Bakar pada suhu 180 darjah.. kira2 25 minit... tp korang jenguk2 la sama tau.. takut hangus... agak2 yer.
6. Dah masak, potong masa brownies agak panas.. sebab senang..
Hidangkan comey2 yer..


Korang try la... memang sedap rupenye.. patut la sorang kawan ni hari-hari buat brownies chewy ni.


=====================================================================

TAHUKAH ANDA?

Alfafa Complex Shaklee bantu tubuh anda mengawal gula dalam darah.




SID Suria /Azraie 889338
Wassup 0135260075

Monday, 28 September 2015

Kenali Ia - Alfalfa Complex

Alfalfa Complex Shaklee

Sumber Zat Makanan Semulajadi & Klorofil


Alfalfa merupakan pusat pengumpulan segala nutrien. Akar tunjangnya yang mengunjur sedalam enam meter ke bawah mampu menyerap pelbagai zat dan mineral daripada mendapan di dalam tanah, sementeara daunnya mengumpul klorofil yang banyak melalui proses fotosintesis semulajadi. Alfalfa mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi

Alfalfa Complex merupakan satu Formulasi Shaklee Signature yang pada asalnya dibangunkan oleh Dr. Shaklee pada tahun 1950s.
• Sumber semulajadi alfalfa.
• Pil juga boleh dihancurkan dan dicampur ke dalam air sebagai minuman herba semulajadi.

Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang menghidap Lupus Eritematosus Sistemik (SLE) perlu meminta khidmat rundingan pakar sebelum mengambil produk ini.

 






Manfaat Alfalfa :-

1. mencuci darah, hati dan usus.
2. melawan alahan - memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air. Elok untuk seseorang yang menghadapi resdung
3. menyingkirkan lemak dan kolesterol
4. Melawan tumor- memakan 30-50 tablet untuk mengalkalikan badan, dengan itu memperbaiki sel-sel kanser dan membuang tumor.
5. mencegah / merawat atritis.

Selain itu ia sangat elok untuk kesihatan dalaman wanita.


1. Merawat masalah keputihan pada wanita (untuk wanita).
2. Membesar dan menegangkan payudara (untuk wanita).
3. Bertindak seperti kacip fatimah kepada para isteri (untuk wanita).
4, Memulihkan urat selepas bersalin (untuk wanita).


Wow betapa hebatnya alfalfa ni... saya pun sudah merasai nya.. isteri-isteri diluar sana.. bila lagi? Suami pasti tersenyum.



Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos,merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.



=========================================================
SID Suria / Azraiae 889338
Wassup 0135260075 

 

Selamat Hari Lahir....

Assalamualaikum selamat sejahtera kawan-kawan..

Alhamdulillah... Allah masih kurniakan umur yang panjang hari ini.
28 September... hari lahir saya... yang ke berapa? dah 30++ dah...

Ingat nak celebrate dengan anak-anak makan kek... tapi takde rezeki...
Akak tu lupe nak buat... tak pe lah...

Encik Suami dah wish kt fesbuk tengah malam tadi... terima kasih banyak2 sayang...
Si Kakak confirm tuntut kek punya... hihi...

Apa pun jua... doakan saya dan keluarga didalam rahmat dan lindungan Allah...

Sayang kalian Semua...


Friday, 18 September 2015

Dengan Air pun Boleh Cantik? (Edisi Korang Tahu Tak #kttshaklee)




Ramai daripada anda mengetahui beberapa fakta kesihatan asas mengenai air minuman, tetapi di sini adalah lebih daripada itu bahawa anda perlu belajar.




 Faedah Kesihatan Mengamalkan Minum Air

            1. menyingkirkan semua toksin keluar.
Ia mengeluarkan toksin semua sisa dan toksin melalui peluh dan air kecil yang kemudiannya mengurangkan risiko menghalang batu karang dan jangkitan saluran kencing.


            2. Melegakan sakit kepala dan pening.
Hentikan sampai untuk pil, anda benar-benar perlu. Seperti yang telah dinyatakan dalam artikel-artikel kami sebelum ini, H20 adalah ubat yang terbaik. Kebanyakan sakit kepala adalah hasil dehidrasi. Oleh itu, minum lebih banyak air untuk mengurangkan sakit kepala dan pening.

            3. Melawan jangkitan.
Tahukah anda air minuman sebelum tidur membersihkan saluran udara anda? Ini sebagai balasan membantu mengurangkan kemungkinan jangkitan yang boleh mencetuskan alahan dan selesema. Kami memberitahu anda, penghidratan adalah kunci kepada segala-galanya.

            4. Membantu penghadaman yang lebih baik.
Seperti yang kita semua tahu, Ia bertindak sebagai pelincir dalam pencernaan dan banyak proses lain yang berlaku dalam badan kita. Sebagai contoh, air liur (air) membantu dalam pemecahan makanan apabila anda mengunyah, dan kemudian memastikan bahawa makanan anda slaid ke bawah dengan mudah dalam esofagus.

            5. Mengawal suhu badan.
Ia juga membantu dalam menyejukkan badan anda ke bawah. Haba yang dikeluarkan daripada tubuh anda melalui peluh dan penyejatan.

            6. Membantu jantung anda.
Apabila badan anda mendapat dehidrasi, darah anda menjadi menebal dengan itu memaksa jantung bekerja lebih keras supaya darah itu juga diedarkan. Keadaan ini boleh meningkatkan tekanan darah dan meningkatkan risiko serangan jantung.

            7. Bekalan tenaga.
Adakah anda tahu bahawa kemalasan adalah tanda bahawa badan anda kekurangan air? Seragam otot dan kemalasan boleh diperbaiki dengan meminum lebih banyak air.

            8. Menggalakkan penurunan berat badan.
Air untuk menurunkan berat badan minum juga dikenali sebagai pelan diet air. Ia menyimpan perut anda penuh, sekali gus mengurangkan pengambilan makanan anda. Ia juga mengurangkan kelaparan, meningkatkan kadar metabolisme anda dan membuat anda berasa bertenaga.



Tahukah anda, air juga berperanan dalam kecantikan.
 
 
 
 

Faedah Air Kepada Kecantikan
 
            1. Meningkatkan warna kulit.
Penghidratan adalah kunci kepada kulit yang cantik dan bermaya. Ini akan membantu 
menghilangkan apa-apa nada yang tidak sekata dan tompok kering pada kulit anda, menjadikan ia lembut dan sihat.
 
            2. Mengurangkan kedutan.
Apabila kulit anda dengan baik terhidrat, ia menjadi elastik. Ini akan menghalang dan 
meningkatkan pembentukan kedutan pada kulit anda.
 
            3. Mata yang terang.
Mata anda menjadi lebih putih dan lebih jelas. Ini adalah cara yang paling murah untuk 
membuat mata anda bersinar secara semula jadi.
 
            4. Menghindari lingkaran hitam.
Dalam kebanyakan kes, lingkaran hitam dicetuskan oleh kekurangan kandungan H2O dalam badan. 
Oleh itu minum lebih banyak air untuk menghilangkan dari kalangan uzur.
 
            5. rambut disuburkan.
Notis rambut anda pupus sejak kebelakangan ini? Maka anda mungkin perlu meningkatkan 
pengambilan air setiap hari anda. Kajian menunjukkan bahawa penghidratan sama dengan akar rambut 
yang sihat, dan rambut silkier.
 
            6. bibir lembut dan merah jambu.
Bibir kering dan pecah-pecah pasti tanda-tanda penyahhidratan. Bibir anda berkemungkinan 
menjadi lebih gelap apabila ia tidak mempunyai kelembapan. Oleh itu, ia adalah penting bahawa anda 
menyediakan badan anda dengan jumlah yang mencukupi air untuk menyimpan bibir anda lembut 
dan merah jambu.


Sumber : Google.com
===================================================

SID Suria / Azraie 889338
Wassup 0135260075